Droga ucznia. Święty Piotr №9. Nie śpij, czuwaj!

W Liście do Rzymian św. Paweł pisze: "(…) nadeszła dla was godzina powstania ze snu" (Rz 13, 11a). Dzisiejsza medytacja dotyczy właśnie snu, przez który Piotr mógł przegapić kilka ważnych momentów.

Wycisz się i zrób znak krzyża uświadamiając sobie, że jesteś oczekiwany przez Boga w Trójcy Jedynego.

Pomódl się o dary Ducha Świętego, aby Słowo Cię przemieniało.

Obraz: rozważana scena (wracaj do niej zwłaszcza w chwilach rozproszeń).

SŁOWO (Łk 9, 28-36)

W jakieś osiem dni po tych naukach wziął z sobą Piotra, Jana i Jakuba i wyszedł na górę, aby się modlić. Gdy się modlił, wygląd Jego twarzy się odmienił, a Jego odzienie stało się lśniąco białe. A oto dwóch mężów rozmawiało z Nim. Byli to Mojżesz i Eliasz. Ukazali się oni w chwale i mówili o Jego odejściu, którego miał dopełnić w Jeruzalem. Tymczasem Piotr i towarzysze snem byli zmorzeni. Gdy się ocknęli, ujrzeli Jego chwałę i obydwu mężów, stojących przy Nim. Gdy oni się z Nim rozstawali, Piotr rzekł do Jezusa: «Mistrzu, dobrze, że tu jesteśmy. Postawimy trzy namioty: jeden dla Ciebie, jeden dla Mojżesza i jeden dla Eliasza». Nie wiedział bowiem, co mówi. Gdy jeszcze to mówił, pojawił się obłok i osłonił ich; zlękli się, gdy weszli w obłok. A z obłoku odezwał się głos: «To jest Syn mój, Wybrany, Jego słuchajcie!» W chwili gdy odezwał się ten głos, okazało się, że Jezus jest sam. A oni zachowali milczenie i w owym czasie nikomu nic nie opowiedzieli o tym, co zobaczyli.


PUNCTA

1. O mały włos – sen Piotra

Mało brakowało, a Piotr przespałby jedno z ważniejszych wydarzeń związanych z jego przyjaźnią z Jezusem. Podobnie stanie się w Ogrodzie Oliwnym, kilka chwil przed aresztowaniem Mistrza. W obydwu przypadkach przyczyną był sen.

Jak Biblia rozumie sen?

Przede wszystkim jest on naturalnym wypoczynkiem dla ciała i czasami przestrzenią objawienia się Boga, ale ma też inne znaczenia:

a) Ludzie leniwi oddają się snom i przez to ubożeją, tracąc swoje bogactwa

(np. Prz 20, 13 - Nie kochaj spania, byś nie zubożał, miej oczy otwarte - nasycisz się chlebem.)

b) Sen może oznaczać zatwardziałość serca

(np. Iz 29, 10 - Bo Pan spuścił na was [wieszczków i jasnowidzów] sen twardy, zawiązał wasze oczy i zakrył wasze głowy.)

c) Sen może oznaczać życie w iluzji, oderwanie od rzeczywistości, urojenia

(np. Iz 29, 8a - Jak kiedy ktoś głodny śni, że je, ale się budzi z pustym żołądkiem, i jak gdy ktoś spragniony śni, że pije, lecz budzi się zmęczony i z wyschniętym gardłem […].)

d) Sen może oznaczać chęć uniknięcia Boga i wypełnienia swego zadania, może się stać ucieczką od Boga

(np. 1 Krl 19, 5 – Przyszedłszy [Eliasz], usiadł pod jednym z janowców i pragnąc umrzeć, rzekł: «Wielki już czas, o Panie! Odbierz mi życie, bo nie jestem lepszy od moich przodków». Po czym położył się tam i zasnął.)

e) Sen jest symbolem śmierci (także duchowej), braku życia

(np. Hi 14, 12 - człowiek umarły nie wstanie, […], nie zdoła się ze snu ocucić.)

f) Sen może oznaczać również jakiś wpływ złego ducha na człowieka, próbę zamknięcia na Boże działanie

(np. 1 Tes 5, 5a-8a - Nie jesteśmy synami nocy ani ciemności. Nie śpijmy przeto jak inni, ale czuwajmy i bądźmy trzeźwi! Ci, którzy śpią, w nocy śpią, a którzy się upijają, w nocy są pijani. My zaś, którzy do dnia należymy, bądźmy trzeźwi […].)

Który rodzaj snu dotyczy Ciebie?

2. Wybranie do szczególnej bliskości

Piotr należał do grupy szczególnie wybranych uczniów. Jezus zaprasza go, aby Mu towarzyszył w ważnych wydarzeniach, np. przemienienie na Taborze czy modlitwa w Ogrodzie Oliwnym. Te dwa momenty łączy nie tylko to, że Piotr omal ich nie przespał, ale również to, że związane są z modlitwą. Zarówno na górze Oliwnej jak i na Taborze Jezus zaprasza uczniów do modlitwy i czuwania. Tym właśnie jest powołanie do szczególnej bliskości z Bogiem – towarzyszeniem Jezusowi poprzez modlitwę.

Czy możesz o sobie powiedzieć, że jesteś człowiekiem modlitwy? Czy Twoja modlitwa przybliża Cię do Boga i wpływa na Twoje życie? Jeśli nie, to znaczy, że jest z nią coś nie tak.

Na koniec medytacji porozmawiaj z Jezusem o tym, co do Ciebie dotarło w czasie modlitwy. Proś Go o to, aby budził Cię z negatywnych życiowych i duchowych snów. Proś o dar pobożności, potrzebny do stawania się człowiekiem modlitwy. Uczyń postanowienie.

Ojcze nasz…


Michał Mazur CSMA

Inne artykuły autora

Biblijne czarne charaktery: uczeni w Piśmie i faryzeusze (cz.3)

Biblijne czarne charaktery: uczeni w Piśmie i faryzeusze (cz.1)